
SEEMO in Media

December 2011

http://www.24sata.info/vijesti/bosna-i-hercegovina/81333-BHRT-trebalo-ukinuti-
SEEMO-zabrinut-Dodikovim-izjavama-javnom-servisu.html#ixzz1h51fuvhV

"BHRT bi trebalo ukinuti": SEEMO zabrinut Dodikovim izjavama o javnom servisu 20. 
12. 2011. * 13:58 S. K.

(24SI) - Medijska organizacija jugoistočne Evrope (SEEMO) izrazila je duboku 
zabrinutost posljednjim izjavama predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika, 
kaže se u današnjem saopćenju SEEMO-a.

[24 sata info]

Dodik je 13. decembra izjavio da je bi BHRT trebalo ukinuti, te da je njegov prioritet 
funkcioniranje Radio-televizije Republike Srpske (RTRS).

Kako prenosi RSE, SEEMO smatra da su Dodikove izjave direktan napad na slobodu 
medija.

Javni emiteri trebaju se ojačati, profesionalizirati i osloboditi od političkog i svih drugih 
pritisaka, ističu u ovoj organizaciji.

"BiH je potreban javni emiter, a BHRT igra tu ulogu. Javnost ima osnovno pravo da 
bude informirana, a političari to moraju shvatiti", kaže se u saopćenju.

http://www.slobodnaevropa.org/archive/news/20111220/500/500.html?id=24427888

VIJESTI

SEEMO zabrinut Dodikovim izjavama o javnom servisu

20.12.2011

Medijska organizacija jugoistočne Evrope (SEEMO) izrazila je duboku zabrinutost 
posljednjim izjavama predsjednika Republike Srpske Milorada Dodika, kaže se u 
današnjem saopćenju SEEMO-a.

Dodik je 13. decembra izjavio da je bi BHRT trebalo ukinuti, te da je njegov prioritet 
funkcioniranje Radio-televizije Republike Srpske (RTRS).

SEEMO smatra da su Dodikove izjave direktan napad na slobodu medija.



Javni emiteri trebaju se ojačati, profesionalizirati i osloboditi od političkog i svih drugih 
pritisaka, ističu u ovoj organizaciji.

"BiH je potreban javni emiter, a BHRT igra tu ulogu. Javnost ima osnovno pravo da 
bude informirana, a političari to moraju shvatiti", kaže se u saopćenju.

http://bihinfo.com/aggregator/categories/1?page=1

SEEMO zabrinut Dodikovim izjavama o javnom servisu
RSE - prije 58 minuta 52 sekunde

Medijska organizacija jugoistočne Evrope (SEEMO) izrazila je duboku 
zabrinutost posljednjim izjavama predsjednika Republike Srpske Milorada 
Dodika, kaže se u današnjem saopćenju SEEMO-a. Dodik je 13. decembra 
izjavio da je bi BHRT trebalo ukinuti, te da je njegov prioritet 
funkcioniranje Radio-televizije Republike Srpske (RTRS). SEEMO smatra 
da su Dodikove izjave direktan napad na slobodu medija. Javni emiteri 
trebaju se ojačati, profesionalizirati i osloboditi od političkog i ...

http://www.nezavisne.com/novosti/bih/SEEMO-osudjuje-Dodikove-izjave-o-javnom-
RTV-servisu-BiH-120282.html

SEEMO osuđuje Dodikove izjave o javnom RTV servisu BiH

BETA - 20.12.2011 16:36

BEČ - Medijska organizacija jugoistočne Evrope (SEEMO) saopštila je danas da je 
"ekstremno zabrinuta" zbog izjave predsjednika Republike Srpske (RS) Milorada 
Dodika da žiteljima tog entiteta u Bosni i Hercegovini nije u interesu da finansiraju 
javni RTV servis u Sarajevu.

Dodikov komentari da mu je prioritet funkcionisanje javnog servisa RS u Banjaluci, i 
da treba podržavati komercijalne medije a ne "tog monstruma što živi u Sarajevu", 
predstavljaju "direktan napad na slobodu medija", navodi se u saopštenju SEEMO.



Kako ukazuje SEEMO, javni RTV servis Bosne i Hercegovine (BHRT) se kritički 
odnosi prema Dodikovoj politici.

SEEMO ocjenjuje da se javni servisi u BiH "koji su napravljeni da promovišu 
zbližavanje i toleranciju, imaju tendenciju da se ponašaju kao rivali", i da ih 
zlopupotrebljavaju razne političke partije "u osnovi organizovane po etničkim linijama".

BHRT, koji pokriva teritoriju cijele zemlje, "naročito je na meti političkih stranaka", 
navodi se u saopštenju.

SEEMO, članica organizacije Međunarodni institut za štampu (IPI), izražava 
uvjerenje da javni servisi u BiH treba da budu "ojačani, profesionalizovani i 
oslobođeni političkih i drugih vrsta pritisaka".

"Bosni i Hercegovini je potreban javni servis za teritoriju cijele

zemlje, a BHRT igra tu ulogu", saopštio je SEEMO.

Dodik je prije nedjelju dana izjavio u Banjaluci da treba ukinuti državni Javni servis 
BiH, a da do tada treba odlučiti na koji način će građani RS plaćati televizijsku 
pretplatu.

"RTV BiH je neželjena što se tiče RS, ona je nama nametnuta, ona ne predstavlja 
objektivan medij. Ona je u službi jedne politike i jednog grada i mi uopšte ne 
osjećamo potrebu da finansiramo nešto što nije u našem interesu i nije naš servis", 
rekao je Dodik novinarima.

Dodik je kazao da je za RS primarno da funkcioniše Radio-televizija RS (RT RS) i 
najavio izmjenu zakonskih odredbi kako bi se promijenio način plaćanja televizijske 
pretplate.

U RS televizijska taksa je 7,15 konvertibilnih maraka. Ukupan prihod od te takse na 
cijeloj teritoriji BiH dijeli se između tri javna servisa s tim što državnom javnom 
servisu pripada 50 odsto, dok entitetskim javnim emiterima pripada po 25 odsto.

http://www.adnkronos.com/IGN/Aki/English/Security/Bosnia-Serb-leader-criticized-for-
spreading-hate-against-Muslims_312769598100.html

Bosnia: Serb leader criticized for spreading “hate against Muslims”
last update: December 20, 17:42

Sarajevo, 20 Dec. (AKI) - Spiritual leader of Bosnian Muslims Reiss Ul-Ulema 
Mustafa Ceric on Tuesday accused Bosnian Serb leader Milorad Dodik of “spreading 
intolerance and hate against Muslims and Islamic values”.

Annunci Google



Testsieger Partnerbörse

Alle 5 Minuten beginnt bei eDarling eine Erfolgsgeschichte. Sei dabei!

www.eDarling.at/Wien

Flug Sarajevo

Wir Finden Den Billigsten Flug. Testen Sie Jetzt den Testsieger!

www.Swoodoo.com/Flug

In a letter to the ambassador of several Islamic countries to Sarajevo, Ceric 
demanded that Dodik “and his protectors and mentors in Belgrade” be proclaimed 
“persona non grata” in their countries.

Dodik, president of Bosnian Serb entity Republika Srpska, has criticized in his recent 
statements Bosnian Muslim leaders for allegedly trying to subjugate the other two 
ethnic groups, Serbs and Croats.

Dodik said Bosnia was a “political monster” which will sooner or later fall apart. He 
also called for abolition of federal television public service, accusing it of serving only 
interests of majority Muslims and politicians in Sarajevo.

Ceric said Dodik’s inflammatory statements may “result in new genocide”, referring to 
crimes committed during Bosnia’s 1992-1005 war. The International Court of Justice 
has ruled that Bosnian Serb forces committed genocide against Muslims in the war 
that followed the breakup of the former Yugoslavia.

Ceric said Islamic countries had the obligation to “protect Islam and Islamic values” in 
Bosnia from insults and clearly state that the perpetrators are not “welcome as their 
partners”.

In a related development, an international journalists’ organization, based in Vienna, 
said it was “extremely worried” about Dodik’s statements. The Southeast Europe 
Media Organization (SEEMO) said in a statement Dodik’s call for abolition of federal 
public service was a “direct attack on media freedoms”.

SEEMO said “Bosnia-Herzegovina needs public service for the whole country”. But 
Dodik said it was a “monster that lives in Sarajevo” and citizens of Republika Srpska 
shouldn’t pay for it.

http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=4334391

Експерти обсъждат ролята на новите медии



Състоянието на Информационните агенции и ролята на новите медии в 
Югоизточна Европа - това е темата на двудневната конференция, която 
започна в столицата на Косово Прищина.

В нея участват десетки представители на медии от региона. България е 
представена от две медии - Агенция БГНЕС и новинарският сайт Vesti.bg, 
предаде специалният пратеник на БГНЕС от Прищина.
При откриването организаторите на конференцията SEEMO - Медийната 
организация за страните от Югоизточна Европа връчи годишната си награда за 
човешки права на създателя на излизащия в Косово вестник "Коха Диторе" 
Ветон Сурой. Днес президентът на Международния медиен център от Словения 
Митя Мерсол ще говори за ролята на новинарските агенции и защитата на 
авторските права. В дискусията ще участват още и директора на косовската 
агенция Косовопрес, както и представители на словенската СТА и двете 
сръбски агенции Бета и Фонет.
Главният редактор на Vesti.bg Евгения Друмева ще говори за мястото на 
интернет порталите и конкуренцията с новинарските агенции, печатните 
издания и електронните медии.
БГНЕС ще представи новите форми за предоставяне на съдържание, както и 
пътищата за търсене на нови бизнес модели в условията на променяща се 
медийна среда. /БГНЕС
На снимката: Създателят на излизащия в Косово вестник "Коха Диторе" Ветон 
Сурой. /

http://www.hirado.hu/Hirek/2011/12/02/22/Halalosan_megfenyegettek_ket_ujsagirot__lel
eplezo_konyvet_irtak.aspx

Halálosan megfenyegettek két újságírót - leleplező könyvet írtak
Forrás: MTI | 2011. december 03. szombat 09:42 |

| A+ A- | Megosztás:

A szlovén zsurnaliszták könyvet jelentettek meg az 1990-es években zajlott 
fegyverkereskedelemről.



Két szlovén újságíró rendőrségi védelmet kért pénteken, mert halálosan 
megfenyegették őket, miután könyvet jelentettek meg az 1990-es években 
Szlovéniában zajlott fegyverkereskedelemről.

Blaz Zgaga és Matej Sturc újságírók Az állam nevében címmel háromkötetes 
könyvet írtak a szlovéniai fegyverkereskedelemről. A könyv megjelenése után az 
egyik szlovén hírportálon olyan üzenet jelent meg, amelynek szerzői a két újságíró 
"fizikai megsemmisítésére" szólított fel.

A Délkelet-Európai Média Szervezet (SEEMO) elítélte az újságírók elleni halálos 
fenyegetést és felszólította a szlovén rendőrséget, hogy állítsa elő a felelősöket. 
"Nem létezik szabad véleménynyilvánítás halálos fenyegetések közepette" -
hangsúlyozta a SEEMO.

Az internetes portál szerkesztősége - amelynek oldalain a halálos fenyegetést 
tartalmazó üzenet megjelent - azt állítja, hogy a "két szerző csak hírverést akar 
csapni a fegyverkereskedelmi trilógia megjelenése alkalmából".

http://www.seebiz.eu/slovenski-novinari-koji-su-pisali-o-trgovini-oruzjem-90-ih-traze-
zastitu-zbog-prijetnji-smrcu/ar-19654/

PRIJETNJE

Slovenski novinari koji su pisali o trgovini oružjem 90-ih traže zaštitu zbog 
prijetnji smrću
Autor/izvor: SEEbiz
Datum objave: 02.12.2011. - 11:42:24
LJUBLJANA - Dvojica slovenskih novinara koji su pisali o trgovini oružejm 
devedesetih godina prošlog stoljeća u Sloveniji zatražili su od policije zaštitu zbog 
prijetnji smrću.
Novinari Blaž Zgaga i Matej Surc, autori trotomne knjige "U ime države", dobili su 
prijetnje smrću na jednom novinskom portalu. Pisci tih poruka su zatražili "fizičku 



likvidaciju" autora knjige, izjavio je Zgaga novinskoj agenciji STA.

"Ove prijetnje ... prešle su sve normalne granice", rekao je novinar Zgaga.

Prijetnje smrću slovenskim novinarima osudila je medijska organizacija za 
jugoistočnu Europu (SEEMO) i pozvala slovensku policiju da pronađu odgovorne.

"Sloboda izražavanja ne može da egzistira sa prijetnjama smrću", ističu u SEEMO.

Urednički tim Internet portala, na kome su se pojavile pretnje, poručio je da "Zgaga i 
Surc samo traže medijsku pažnju za 'oružanu trilogiju'"

http://www.danas.rs/danasrs/dijalog/nagrada_pa_hajka.46.html?news_id=229974

Ličnost Danas: Drago Hedl

Nagrada, pa hajka

AUTOR: MILOŠ MITROVIĆ
Odluka predsednika Hrvatske Ive Josipovića da novinaru Dragi Hedlu dodeli 
odlikovanje Red Stjepana Radića, praćena je zahtevom Hrvatske biskupske 
konferencije da istu opozove i kampanjom nekih osječkih medija pod kontrolom 
stranke Branimira Glavaša da je priznanje neprimereno jer da je dobitnik „čak i 
blaženog Stepinca zvao krvnikom“.

Odlikovanje je Hedl dobio povodom Međunarodnog dana ljudskih prava, a novinaru 
je drago da je naposletku dobio i nagradu, jer poslednjih godina je dobijao uglavnom 
pretnje.

Pišući godinama za nekadašnji splitski nedeljnik Feral tribjun Hedl je doprineo 
razotkrivanju zločina nad Srbima u Slavoniji i osudi Branimira Glavaša zbog istih. 
Zbog svojih tekstova sistematski je bio izložen pretnjama, a kako je letos pisao, 
Glavaš je 1991. planirao i njegovo ubistvo, pošto ga je najpre kao neposlušnog 
urednika Glasa Slavonije mobilisao u Zbor narodne garde. Plan je bio likvidacija na 
frontu za koju bi bile optužene srpske formacije. Da se izjalovi, kako je jednom naveo 
Hedl, pomogla je Savka Dabčević Kučar.

Crkva Hedlu zamera da je svojim pisanjem u jugoslovensko vreme „potirao“ slobodu 
veroispovesti i tako „ugrožavao živote nevinih ljudi“, dok ovaj smatra da je na nišanu 
klera zbog različitih stavova o Glavašu i navodi da je na čelu biskupske konferencije 
Glavašev prijatelj, đakovački biskup Marin Srakić.

Hedl je rođen 1950. Diplomirao je književnost na Univerzitetu u Zagrebu. U 
novinarstvu je više od trideset godina. Sada piše za Jutarnji list, a nekada je osim za 
Glas Slavonije u kojem je potekao i Feral tribjun radio i za Slobodnu Dalmaciju, Novi 
list, radio Slobodna Evropa. Tekstove su mu, pored ostalih, prenosili Gardijan i Tajms. 
Za pisanje o ratnim zločinima dobio je i nagrade Srednjoevropske inicijative za 
istraživačko novinarstvo, „Vitez međunarodnog novinarstva“, „Dr Erhard 
Busek“ udruženja SEEMO...

Autor je nekoliko knjiga i filmskih scenarija.



- Osijek je predugo bio, i još je uvijek, talac ljudi koji su ulijevali strah u kosti i čije se 
ime izgovara poluglasno, šapatom - rekao je Hedl o rodnom gradu maja ove godine 
kada je žiri Jutarnjeg lista njegovu knjigu „Glavaš - hronika jedne 
destrukcije“ proglasio najboljim publicističkim delom u 2010.

http://www.jurnalul.ro/calatorii/trieste-orasul-stiintei-597600.htm

Trieste, oraşul Ştiinţei
Autor: ANCA ALDEA

26 noiembrie 2011

Twitter

Facebook

Email

Imprimă

Foto: Thinkstock









Foto: EPA/IntactImages



Foto: Damjan Balbi / Reuters



Foto: Thinkstock

1234567

Ascunde explicaţia

Care este legătura între automatul de cafea, Stendhal, elicea navală şi James Joyce? 
Răspunsul corect şi definitiv este oraşul Trieste, din nord-estul Italiei. „Bunicul” 
tonomatului de cafea de astăzi a fost inventat, la Trieste, de Francesco (Ferenc) Illy, 
un contabil născut la Timişoara în 1892. În oraşul care în limba română se traduce 
prin „Târgul” a fost testată cu succes una dintre primele elice navale, inventată de 
austriacul Joseph Ludwig Franz Ressel. Scriitorul Henri-Marie Beyle, pe care îl 
cunoaştem sub numele de Stendhal, a reprezentat Franţa, ca şi consul, la Trieste, 
unde, se spune, a finalizat ultimul său roman – „Mânăstirea din Parma”.

Câteva generaţii mai târziu, un alt scriitor îşi făcea apariţia pe străzile acestui oraş, 
aflat, până în primul război mondial, pe teritoriul Austro-Ungariei. James Augustine 
Aloysius Joyce, poet, scriitor, profesor de limbă engleză şi jurnalist, a trăit o bună 
bucată de timp – aproximativ zece ani – la Trieste, împreună cu soţia sa, Nora. Aici i 
s-a născut primul copil, George, şi tot aici l-a cunoscut pe omul care avea să-i fie pri-
eten până în ultima clipă, Ettore Schimtz. În semn de recunoştinţă pentru contribuţia 



adusă literaturii secolului al XX-lea, triestenii i-au ridicat statuie irlandezului Joyce. 
Sculptura care pare vie a fost amplasată în 2004 pe podul care traversează Marele 
Canal, privirea ei fiind orientată spre casa în care a locuit odinioară James Joyce, în 
Piaţa Ponterosso.

Nu foarte departe de Ponterosso – oraşul este încântător dacă nu iei cu asalt maga-
zinele cu reduceri şi te rezumi numai la promenadă – se află Piaţa Unita d’Italia (Italia 
Unită), chiar la „buza” Adriaticii. Chiar aici, în a doua parte a lunii octombrie, minţi 
luminate ale Europei ştiinţifice şi tehnologice s-au reunit pentru a identifica 
oportunităţile de colaborare în domeniu. A fost prima reuniune ştiinţifică organizată 
de Iniţiativa Central-Europeană (CEI, o formă flexibilă de cooperare regională) de la 
înfiinţarea sa din 1989, cu ajutorul Organizaţiei de media din Europa de Sud-Est 
(SEEMO, South East Europe Media Organization, SEEMO), afiliată Institutului 
Internaţional de Presă.

Devenit cu decenii în urmă Oraşul Ştiinţei, adăpostind opt centre de excelenţă 
recunoscute pe plan internaţional, Trieste a găzduit una dintre cele mai importante 
reuniuni ştiinţifice din cadrul CEI, la nivel de miniştri, organizată sub preşedinţia 
Serbiei. Reprezentantul României, prof. Dragoş Ciuparu, secretar de stat în Mi-
nisterul Educaţiei şi preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică, a 
stat la masă cu elite din lumea ştiinţei europene. El însuşi un geniu şi un reformator, 
cunoscut şi apreciat de toţi participanţii, D. Ciuparu le-a vorbit interlocutorilor despre 
un proiect ştiinţific în Delta Dunării – construirea unui centru de cercetare 
multidisciplinară. În ansamblul ei, întâlnirea de la Trieste s-a dovedit un succes, după 
cum a apreciat chiar trimisul Comisiei Europene, Tania Friederichs, a cărei principală 
misiune a constat în identificarea potenţialului din regiune şi a excelenţei în cercetare.

Vizita în Italia nu s-a rezumat numai la discuţii de specialitate, ci şi la un tur în forţă la 
acceleratorul de particule Elettra (unde particulele sunt accelerate printr-un tunel în 
formă de inel, iar lumina rezultată se analizează), la laboratorul Fermi (unde se 
studiază, între altele, dinamiza materiei în timp foarte scurt) şi la Centrul internaţional 
pentru inginerie genetică şi biotehnologie (ICGB, un institut strict de cercetare în 
virusologie, imunologie moleculară, terapie genetică etc).

http://www.blic.rs/Vesti/Svet/293267/Pretnje-smrcu-slovenackim-novinarima

Pretnje smrću slovenačkim novinarima

| 02. 12. 2011. - 10:49h | Komentara: 0

Dvojica novinara koji su objavili knjigu o trgovini oružejm devedesetih godina 

prošlog veka u Sloveniji zatražili su od policije zaštitu zbog pretnji smrću .

Novinari Blaž Zgaga i Matej Surc, autori trotomne knjige "U ime države", dobili su 
pretnje smrću na jednom novinskom portalu. Pisci tih poruka su zatražili "fizičku 
likvidaciju" autora knjige, izjavio je Zgaga novinskoj agenciji STA.



"Ove pretnje ... prešle su sve normalne granice", rekao je novinar Zgaga.
Pretnje smrću slovenačkim novinarima osudila je medijska organizacija za 
jugoistočnu Evropu (SEEMO) i pozvala slovenačku policiju da pronadju odgovorne.
"Sloboda izražavanja ne može da egzistira sa pretnjama smrću", ističu u SEEMO.

Urednički tim Internet portala, na kome su se pojavile pretnje, saopštio je da "Zgaga i 
Surc samo traže medijsku pažnju za 'oružanu trilogiju'"

http://www.sta.si/vest.php?id=1701992

STA - 2. Dez. 2011
... pa jima je že v četrtek izrazila Organizacija za medije Jugovzhodne Evrope 
(Seemo), ki deluje pod okriljem Mednarodnega inštituta za medije (IPI). ...

http://www.sta.si/en/vest.php?s=a&id=1702006

STA - Slovenska Tiskovna Agencija - 2. Dez. 2011
The death threats were also condemned by the IPI affiliate South East Europe Media 
Organisation (SEEMO), which called on the Slovenian police to find those ...

http://www.siol.net/novice/slovenija/2011/12/surc_in_zgaga.aspx

ČETRTEK 01.12.2011, 20:13

Zapisi anonimnih komentatorjev na portalu Politikis.si
Šurc in Zgaga zaradi groženj s smrtjo policiji predlagala pregon komentatorjev

Ljubljana - Blaž Zgaga in Matej Šurc sta na policijo podala predlog za pregon zaradi zapisov 

na portalu Politikis.si, v katerih jima anonimni komentatorji grozijo s smrtjo, je pojasnil 

Zgaga.
10-1NATISNIPOŠLJIPISAVA



Blaž Zgaga

Urednik portala Dejan Kaloh je pojasnil, da je na portalu zapisano 
opozorilo o kazenski odgovornosti za sporne zapise, izbrišejo pa jih v 
primeru, da so nanje opozorjeni.
"Pozivi k fizični likvidaciji, z ustrelitvijo"

Po besedah Blaža Zgage so zapisi med komentarji pod člankom, 
povezanim z njuno knjižno trilogijo o trgovini z orožjem, na omenjenem 
spletnem portalu "pozivi k fizični likvidaciji, z ustrelitvijo". Gre za kaznivo 
dejanje ogrožanja varnosti po 135. členu kazenskega zakonika, je za STA 
dejal Zgaga. Informacij o piscih omenjenih komentarjev nima, a opozarja, 
da so "z grožnjami zoper življenje in telo presegli vsako razumno mejo". 
Takšen način komuniciranja odločno zavrača in poudarja, da slovenska 
družba tega ne bi smela dopustiti.

Zapise na omenjenem portalu je obsodila tudi Organizacija za medije 
Jugovzhodne Evrope (Seemo), ki deluje pod okriljem Mednarodnega 
inštituta za medije (IPI). Kot so zapisali v sporočilu za javnost, obsojajo 
grožnje s smrtjo preiskovalnima novinarjema, ki so bili 19. novembra 
zapisani na omenjenem spletnem portalu. Policijo pozivajo, naj poišče 
odgovorne za grožnje s smrtjo, saj gre za kaznivo dejanje.



Kaloh: Na spletni strani opozorilo

Urednik portala Dejan Kaloh je pojasnil, da je v Impresumu na spletni 
strani zapisano opozorilo, da "je po kazenskem zakoniku vsak posameznik 
kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja, nestrpnost 
in grožnje zoper življenje in telo druge osebe".

Kot je poudaril, izbrišejo vsak komentar, za katerega jih kdo opozori, da je 
bil zelo žaljiv ali da je bil naperjen zoper življenje in telo druge osebe. "Če 
bi me Šurc ali Zgaga osebno ali preko elektronske pošte kontaktirala, bi te 
komentarje umaknili," je zatrdil Kaloh. Množice komentarjev namreč po 
njegovih besedah sproti ne preverjajo, tudi o konkretnem primeru pa 
doslej ni bil obveščen. Ko je seznanil uredništvo portala z vsebino 
komentarjev, je to sporne komentarje izbrisalo.

http://derstandard.at/1322531756546/Untersuchung-gefordert-Slowenische-Journalisten-
erhielten-Morddrohungen

UNTERSUCHUNG GEFORDERT

Slowenische Journalisten erhielten Morddrohungen

02. Dezember 2011 16:25

Von anonymen Kommentatoren von Internetportal - SEEMO verurteilte 

Drohungen

Slowenische Enthüllungsjournalisten Matej Surc und Blaz Zgaga, die eine Bücher-
Trilogie "Im Namen des Staates" ("V imenu drzave") über ungeklärte 
Waffengeschäfte in Slowenien in den 1990er Jahren geschrieben haben, haben 
wegen Morddrohungen eine Polizeiuntersuchung verlangt, berichtete die 
slowenische Nachrichtenagentur STA. Die Drohungen wurden von der in Wien 
ansässigen Südosteuropa-Medienorganisation (SEEMO) verurteilt.

Die Journalisten erhielten Morddrohungen von Lesern, die vor rund zwei Wochen 
einen Artikel im Nachrichtenportal www.politikis.si kommentiert haben. Die 
Kommentatoren riefen zur "Liquidation" und zum "Totschießen" der Autoren auf. 
"Diese Drohungen haben alle Grenzen der Vernunft überschritten", sagte Zgaga zur 
STA und betonte, dass auch Morddrohungen strafbar seien. Die slowenische 
Gesellschaft dürfe solches Verhalten nicht tolerieren, warnte der Journalist.

Die SEEMO, eine Partnerorganisation des Internationalen Presseinstituts (IPI), hat 
unterdessen die slowenische Polizei aufgefordert, die Verantwortliche für diese 
Drohungen zu finden. "Meinungsfreiheit kann nicht mit Morddrohungen existieren", 



betonte der SEEMO-Generalsekretär Oliver Vujovic in einer Aussendung. Er rief den 
Administrator des Webportals zur Einhaltung von internationalen Standards auf.

Kommentare gelöscht

Laut dem Chefredakteur des Nachrichtenportals, Dejan Kaloh, weise ein Disclaimer 
an der Internetseite darauf hin, dass jeder die Verantwortung dafür trägt, wenn er zu 
Hass, Gewalt und Intoleranz aufhetzt oder Drohungen macht. Alle beleidigende 
Kommentare und Drohungen werden beseitigt, wenn man sie zur ihrer Kenntnis 
bringe, fügte er hinzu. "Wenn Surc oder Zgaga mich kontaktiert hätten, hätte ich die 
Kommentare beseitigt", sagte Kaloh zur STA. Die Kommentare wurden am 
Donnerstag gelöscht, nachdem die Geschichte in die Medien gekommen war.

Politikis ist eine rechtsgerichtete Nachrichtenseite, die die Demokratische Partei 
(SDS) vom Oppositionsführer und wahrscheinlichsten Wahlsieger der Sonntagswahl 
Janez Jansa stark unterstützt. Kaloh schrieb außerdem ein Buch über die Patria-
Korruptionsaffäre, in der Jansa als einer der Angeklagten derzeit im Strafprozess ist. 
Im Buch kritisiert er die Affäre als eine Hexenjagd, berichtet die STA. In den Büchern 
von Zgaga und Surc wird Jansa, der in 1990er Jahren Verteidigungsminister war, als 
einer der Hauptakteure der illegalen Waffengeschäfte genannt.

Der Chefredakteur von Politkis ist überzeugt, dass die beiden Journalisten nur 
"Publizität für ihre unernste 'Waffen'-Trilogie suchen, die von der Öffentlichkeit 
komplett übersehen wurde", schrieb das Nachrichtenportal. Die SEEMO und die 
Zentraleuropäischen Initiative (CEI) hatten im November Surc und Zgaga für ihre 
Enthüllungsarbeit in ihren Büchern einen Anerkennungspreis verliehen. (APA)

http://hetq.am/eng/news/7495/seemo-welcomes-police-action-against-attackers-of-
journalists-in-montenegro.html

SEEMO Welcomes Police Action against Attackers of Journalists in 
Montenegro

17:12, December 2, 2011

Vienna, 2 December 2011-The 
Vienna-based South East Europe 
Media Organisation (SEEMO), an 
affiliate of the International Press 
Institute (IPI), welcomes the prompt 
police action against three men who 



physically attacked a TV crew from TV Vijesti.

The incident occurred on 18 November 2011 in Niksic, a town 55 
kilometers from the Montenegrin capital Podgorica. The TV crew was 
filming the Niksic suburb of Humci, when a group of three men began 
insulting and hitting them.

At the same time, SEEMO notes that four cars belonging to the 
daily Vijesti were torched in recent months and that none of the 
perpetrators in those incidents has been identified.

In a separate development, SEEMO welcomes the decision by the 
European Court of Human Rights (ECHR) in the case of Koprivica vs. 
Montenegro. The ECHR ruling stated that Montenegro violated Article 10 of 
the European Convention of Human Rights by ordering a magazine editor 
to pay damages worth 25 times his monthly pension. This decision 
breached his human rights, according to the decision.

The Koprivica case dates back to September 1995, when the then editor-
in-chief of the magazine Liberal published an article entitled 
“Sixteen”. The article reported that a series of journalists - 16 of them 
from Montenegro - were going to be tried for incitement to war by the 
International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY). One of 
the sixteen journalists, the editor of a major state-owned media outlet, 
complained in court that the article damaged his reputation, and asked for 
compensation.

In 2004, the Court of First Instance ordered Koprivica to pay 5,000 euros 
as compensation, and in 2009 the court specified that the damages should 
be paid in regular transfers amounting to half of his pension.

The ECHR decision read: “The Court noted that the final civil court 
judgment had undoubtedly been an interference with Mr. Koprivica’s right 
to freedom of expression.”

SEEMO has praised Montenegro’s decision to decriminalise defamation, 
but the organisation condemns disproportionally elevated defamation 
fines.

Commenting on the two developments, SEEMO Secretary-General Oliver 
Vujovic said: “While I am happy that the police acted rapidly to identify 
the men who attacked the TV Vijesti crew, I would also like to remind 
police authorities that there are still unsolved cases. As for the ECHR 
decision, SEEMO believes that defamation fines should not exceed a total 
of six average monthly journalists’ salaries in a particular country.”

http://www.b92.net/eng/news/society-
article.php?yyyy=2011&mm=12&dd=07&nav_id=77674



Authorities urged to protect journalists
SOURCE: SEEMO

VIENNA -- The South East Europe Media Organisation (SEEMO) has called on 
the authorities in Vojvodina, northern Serbia, to protect journalists from 
political pressure.

With general elections approaching in spring 2012, the 
Independent Journalists’ Association of Vojvodina 
(NDNV) has registered a growing number of journalists’ 
complaints regarding political pressure, said the Vienna-
based organization in a statement on Tuesday.

The complex media ownership structure - a combination 
of public, private and local ownership, in addition to the 
lack of transparency - contributes to the media’s 

vulnerability to different forms of pressure and threats.

In Apatin, a town 200 kilometers northwest of Belgrade, critical journalism seems 
impossible, according to a NDNV statement. The municipality plays one media 
against another. It uses the media outlets financed from the municipal budget to 
attack the others.

In Srbobran, 100 kilometers north of Belgrade, the web portal srbobran.net has 
received death threats; its photographer was physically attacked during a recent 
basketball game; and its journalists are not allowed to attend the press conferences 
in the municipality.

In a conversation with SEEMO, Nedim Sejdinovic from NDNV said: “There is no 
understanding of the role of media in a democratic society. Most journalists do not 
report threats,” he added.

“I call on the authorities in Novi Sad and Belgrade as well as the political parties to 
guarantee and respect media freedom. There is no democracy without press freedom. 
Media are not instruments of political parties,” said Oliver Vujovic, SEEMO Secretary 
General.

http://english.albeu.com/albania-news/seemo-calls-on-peacekeeping-force-to-investigate-
alleged-attack-on-journalists-in-kosovo/55213/

SEEMO Calls on Peacekeeping Force to Investigate Alleged Attack on 
Journalists in Kosovo

02.12.2011, ora 18:45



The Vienna-based South East Europe Media organization (SEEMO), an affiliate of 
the International Press Institute (IPI), calls on the Kosovo Force (KFOR) authorities, 
the NATO-led international peacekeeping force in Kosovo, to investigate alleged 
attacks against several journalists in Northern Kosovo. According to the Belgrade-
based Journalists’ Association of Serbia (UNS) and Independent Journalists’ 
Association of Serbia (NUNS), several journalists and cameramen covering clashes 
involving KFOR soldiers and members of the Serbian population who had mounted 
barricades in Northern Kosovo, were targeted with rubber bullets and tear gas.

On 29 November 2011, KFOR soldiers shot rubber bullets at two journalists from the 
Belgrade–based dailies Kurir and Press as well as at TV crews. Reporters could be 
distinguished from the rest of the crowd that confronted the soldiers, according to 
both journalists’ associations.

A KFOR representative told SEEMO: “KFOR does not target journalists under any 
circumstances.” However, he added that on 29 November the level of violence was 
very high and that he could not rule out that some journalists may have been among 
people whom the international forces tried to disperse.

Oliver Vujovic, SEEMO Secretary-General, said: “I do recognise that it is very difficult 
to operate in violent and volatile situations, both for international soldiers and for 
journalists. However, journalists do not carry weapons and I do hope that KFOR 
authorities will investigate the allegations that the media was allegedly shot at during 
the recent incidents.”

http://www.e-novine.com/drustvo/55646-Zabrinutost-zbog-Dodikovih-izjava-medijima.html

SEEMO
Zabrinutost zbog Dodikovih izjava o medijima

Beta



Veličina slova:

Photo: bhdani.ba

Medijska organizacija jugoistočne Evrope (SEEMO) saopštila je danas da je 

"ekstremno zabrinuta" zbog izjave predsednika Republike Srpske (RS) 

Milorada Dodika da žiteljima tog entiteta u Bosni i Hercegovini nije u interesu 

da finansiraju javni RTV servis u Sarajevu

Dodikov komentari da mu je prioritet funkcionisanje javnog servisa RS u Banjaluci, i 

da treba podržavati komercijalne medije a ne "tog monstruma što živi u Sarajevu", 

predstavljaju "direktan napad na slobodu medija", navodi se u saopštenju SEEMO.

Kako ukazuje SEEMO, javni RTV servis Bosne i Hercegovine (BHRT) se kritički 

odnosi prema Dodikovoj politici.

SEEMO ocenjuje da se javni servisi u BiH "koji su napravljeni da promovišu 

zbližavanje i toleranciju, imaju tendenciju da se ponašaju kao rivali", i da ih 

zlopupotrebljavaju razne političke partije "u osnovi organizovane po etničkim linijama".

BHRT, koji pokriva teritoriju cele zemlje, "naročito je na meti političkih stranaka", 

navodi se u saopštenju.

SEEMO, članica organizacije Međunarodni institut za štampu (IPI), izražava uverenje 

da javni servisi u BiH treba da budu "ojačani, profesionalizovani i oslobođeni 

političkih i drugih vrsta pritisaka".

"Bosni i Hercegovini je potreban javni servis za teritoriju cele zemlje, a BHRT igra tu 

ulogu", saopštio je SEEMO.



Dodik je pre nedelju dana izjavio u Banjaluci da treba ukinuti državni Javni servis BiH, 

a da do tada treba odlučiti na koji način će građani RS plaćati televizijsku pretplatu.

"RTV BiH je neželjena što se tiče RS, ona je nama nametnuta, ona ne predstavlja 

objektivan medij. Ona je u službi jedne politike i jednog grada i mi uopšte ne 

osećamo potrebu da finansiramo nešto što nije u našem interesu i nije naš servis", 

rekao je Dodik novinarima. Dodik je kazao da je za RS primarno da funkcioniše 

Radio-televizija RS (RT RS) i najavio izmenu zakonskih odredbi kako bi se promenio 

način plaćanja televizijske pretplate.

U RS televizijska taksa je 7,15 konvertibilnih maraka. Ukupan prihod od te takse na 

celoj teritoriji BiH deli se između tri javna servisa s tim što državnom javnom servisu 

pripada 50 odsto, dok entitetskim javnim emiterima pripada po 25 odsto.

http://www.eurasiareview.com/15122011-macedonia-journalists-sceptical-about-new-
media-law/

Macedonia Journalists Sceptical About New Media Law

Written by: Balkan Insight
December 15, 2011

By Sinisa Jakov Marusic

Journalists groups have voiced surprise after the government of Prime Minister Nikola 
Gruevski last week announced that it was planning to table a new media law.

Instead of a new law, “we would prefer respect and implementation of the current legal 
framework,” Naser Selmani, head of the Journalists’ Association of Macedonia, ZNM, said 
on Wednesday.

The ZNM and the Macedonian Institute for Media, MIM, recommend a series of concrete 
steps without changing the existing media laws.

These include decriminalization of libel, reform of the national broadcaster, Macedonian 
Radio and Television, and a halt to the government’s practice of placing lucrative adverts only 
in favoured media outlets.

Last week, the Ministry of Transport and Communications defended the need for a new Law 
on Media, saying it was necessary to widen the span of the existing Broadcasting Law, which 
only regulates the electronic media.



Among other things they envisage “a considerable increase in fines” for media that break the 
law and a set of new regulatory bodies to monitor what is published.

Journalists are on the alert, as some fear the law will be used to additionally curb media 
freedom in a country where numerous media watchdogs have already sounded alarm bells.

“This concept [of introducing laws] without consultation and involving the media community 
tends towards the regulation of areas over which society and the media have not reached any 
consensus,” Petrit Saracini, program manager at the MIM, said.

The closure in summer of A1 TV, the country’s best known anti-government media outlet, 
was widely blamed on government pressure.

So was the closure of the three dailies also owned by A1′s owner, Velja Ramkovski, Vreme, 
Spic and Koha e Re. Ramkovski is now on trial on for tax avoidance.

The government insists that it is not targeting critically inclined media and says the closures 
were purely related to the owner’s tax avoidance.

However, according to the recently published European Commission report on Macedonia, 
“the media continue to be subject to interference from political and business interests.”

It added: “Intimidation of journalists and selective enforcement of legislation against media 
companies are increasing causes for concern.”

The Commission’s remarks followed similar concerns raised in July by a number of media 
watchdogs such as Amnesty International, the Vienna-based South East Europe Media 
Organization, SEEMO, and the France-based group Reporters Without Borders.

During her visit to the country in October, Dunja Mijatovic, representative for media freedom 
of the Organization for Security and Cooperation in Europe, OSCE, said she noticed 
“worrying trends” concerning the media in Macedonia.

In October, the Government and the ZNM lauched direct talks aimed at resolving some of the 
key issues troubling reporters. The talks should resume next year.

About the author:

Balkan Insight
The Balkan Insight (fornerkt the Balkin Investigative Reporting Network, BIRN) is a close 
group of editors and trainers that enables journalists in the region to produce in-depth 
analytical and investigative journalism on complex political, economic and social themes. 
BIRN emerged from the Balkan programme of the Institute for War & Peace Reporting, 
IWPR, in 2005. The original IWPR Balkans team was mandated to localise that programme 
and make it sustainable, in light of changing realities in the region and the maturity of the 
IWPR intervention. Since then, its work in publishing, media training and public debate 
activities has become synonymous with quality, reliability and impartiality. A fully-
independent and local network, it is now developing as an efficient and self-sustainable 



regional institution to enhance the capacity for journalism that pushes for public debate on 
European-oriented political and economic reform.

Balkan InsightDecember 15, 2011World News4 Comments

MTI

Halálosan megfenyegettek két szlovén újságírót fegyverkereskedelemről írt könyvük 
miatt

Szerző: mti – 2011.12.02.
Blaz Zgaga és Matej Sturc újságírók Az állam nevében címmel háromkötetes 
könyvet írtak a szlovéniai fegyverkereskedelemről. A könyv megjelenése után az 
egyik szlovén hírportálon olyan üzenet jelent meg, amelynek szerzői a két újságíró 
"fizikai megsemmisítésére" szólított fel. A Délkelet-Európai Média Szervezet 
(SEEMO) elítélte az újságírók elleni halálos fenyegetést és felszólította a szlovén 
rendőrséget, hogy állítsa elő a felelősöket. "Nem létezik szabad véleménynyilvánítás 
halálos fenyegetések közepette" - hangsúlyozta a SEEMO. Az internetes portál 
szerkesztősége - amelynek oldalain a halálos fenyegetést tartalmazó üzenet 
megjelent - azt állítja, hogy a "két szerző csak hírverést akar csapni a 
fegyverkereskedelmi trilógia megjelenése alkalmából".
(c) mti Magyar Távirati Iroda Zrt.

http://www.albinfo.ch/de/node/50052

SEEMO dënon sulmin ndaj ekipit të RTK-së

Wed, 21/12/2011 - 00:18 | root

Organizata për Media e Evropës Juglindore - SEEMO me seli në Vjenë, ka dënuar 
sulmin ndaj gazetares Arta Avdiu dhe xhiruesit të ekipit.

http://www.newssafety.org/casualty_news.php?id=256

Media watchdog condemns death threats against Croatian journalist
CROATIA

14 Dec 2011
Journalist Casualties: 0
Media Staff Casualties: 0
Under Investigation: 0



The South East Europe Media Organization (SEEMO) on Wednesday condemned 
death threats against Croatian journalist Drago Hedl.

"I call on Croatia's authorities to investigate the latest death threats against Hedl and 
pressure against his family. In a country that is about to join the European Union, 
death threats against journalists are not acceptable," the SEEMO said in a statement 
signed by secretary-general Oliver Vujovic.

"One day after receiving an award for defending human rights from Croatia's 
president Ivo Josipovic and one month after receiving the Dr Erhard Busek - SEEMO 
2011 Award for Better Understanding in South East Europe, Croatian journalist and 
author Drago Hedl has received death threats."

The SEEMO recalled that on December 8, the Croatian Bishops' Conference 
commission "Justitia et Pax" asked Josipovic to withdraw the award because it was 
not satisfied with Hedl's reporting, adding that the commission carried an article he 
wrote 30 years ago and that a death threat followed.

"Due to his balanced reporting and investigations into war crimes committed during 
the 1990s, Hedl has been targeted by law suits and was criticized by Croatian 
nationalist politicians. He was physically attacked and received numerous death 
threats. SEEMO has reacted on several occasions when Hedl was threatened; the 
latest protest dates back to July 2011, when death threats allegedly came from the 
top military officials," the statement said.

Source: HINA news agency

http://www.trust.org/trustmedia/news/detail.dot?id=2cc28650-3301-4269-86e0-
6254aead4935

SEEMO Condemns Death Threats Against Journalists in Slovenia

02 Dec 2011 10:48
Source: Content Partner // IPI



Workers repair windows, damaged during a protest, at the parliament building in 
Ljubljana on 20 May 2010. Photo: REUTERS/Bor Slana
By: SEEMO/IPI Staff

VIENNA, 1 Dec. 2011 - The Vienna-based South East Europe Media Oragnisation 
(SEEMO), an affiliate of the International Press Institute (IPI), condemns death 
threats against the investigative reporters Blaz Zgaga and Matej Surc, which 
appeared on 19 November 2011 on a political web portal. Numerous anonymous 
readers insulted, and physically threatened, the two journalists – who are the authors 
of three books on the arms trade in Slovenia.

The trilogy authored by the duo focuses on the weapons trade during the wars in 
former Yugoslavia in the 1990s. The name of the trilogy is: “In the Name of the State”. 
The first volume appeared in June 2011, under the title “In the Name of the State: 
Selling” (V imenu države: Odprodaja) and the second was released in October 2011 
under the title: “In the Name of the State: Resale” (V imenu države: Preprodaja). The 
third is scheduled to appear in 2012. It will be called “In the Name of the State: 
Cover-up” (V imenu države: Prikrivanje). The investigation revealed, among other 
things, the alleged role played by some Slovene politicians in weapons deals.

In November 2011, the Central European Initiative (CEI) and the South East Europe 
Media Organisation (SEEMO) awarded Zgaga and Surc with a special investigative 
journalism diploma for their trilogy.

In September 2008, Zgaga received a death threat related to an investigative project 
focusing on a corruption scandal known as the ‘Patria’ affair. Finnish Television 
cooperated in the research. Although the death threat was reported to the police, the 
perpetrators could not be found due to a lack of proper technology, according to 
police sources at the time.

SEEMO Secretary-General Oliver Vujovic said: “I urge the Slovenian police 
authorities to find those responsible for these death threats. Freedom of expression 



cannot exist with death threats. On the other hand, I urge the web portal 
administrator to adhere to international standards. The making of death threats is a 
criminal offence.”

Copyright 2011 by International Press Institute and their affiliate SEEMO. All 
worldwide rights reserved.


